Med både sykler og "fike-kurv" fra Norrqvarn Hotell ble dette en magisk tur! Med sol og en hel haug med nysgjerrige ender koste vi oss ved slusene!

Hvorfor ikke besøke Sverige i sommer?

// Tur til Västsverige i 2016 sponset av Visit Sweden // I fjor fikk jeg mulighet til å besøke Sverige og spesielt områder i Västsverige via samarbeidspartner Visit Sweden! Ønsker med denne artikkelen å gi dere som lesere et par tips om fantastiske reisemål i vårt vakre naboland!
Norrqvarn Hotell & Konferens Göta kanal

Reisedagbok, dag 1. Odin Camping og Skara Sommarlands Camping!

Turen startet med Camping i Hønefoss! Etter å ha kjørt sammenhengende fra Bergen var det deilig å få stoppe på Odin Camping. Det var flere campingplasser å velge mellom, men det var ingen som var så imøtekommende og serviceminded som Odin Camping når vi oppga at vi var sent ute og kom til å reise av gårde igjen grytidlig morgenen etterpå. Pluss til Odin Camping og til solnedgang i Hønefoss! Grytidlig reiste vi videre med retning Västsverige og Skara Sommarland. Vi ble mottatt som kjendiser på Skara Sommarlands Camping og ble innlosjert i en helt ny Kabe Campingvogn. Billetter til selve sommerlandet lå og ventet og vi fikk virkelig aktivisert oss i mange forskjellige vannaktiviteter. Mer om dette i artikkelen lenket i overskriften.
Skara Sommerland

Reisedagbok, dag 2. Läckö slott.

Turen på Läckö Slott ble en nydelig opplevelse. Solen speilet seg i de hvite veggene på dette mektige bygget og etter at den guidede omvisningen var over, var det fritt frem for barna å løpe gjennom de flotte hagene rundt slottet, eller ta seg en velfortjent is utenfor kafeen som lå i «stallen». For barna var det et eget slottseventyr og for de i voksen alder kunne en hyggelig guide servere en liten quiz omkring Läckö og slott generellt.
Läckö Slott

Reisedagbok, dag 2. Norrkvarn og Göta kanal.

Rosinen i pølsa, Norrkvarns slussområde langs vakre Göta kanal! Dette er virkelig et av de flotteste stedene jeg har hatt muligheten til å besøke. I nydelig vær fikk vi være gjester på Norrqvarn Hotell & Konferens der et hyggelig personale allerede ved ankomst hadde gjort klar piknik-kurv og sykler! Hotellet hadde et nydelig uteområde der barn kunne leke i et Göta kanal i miniatyr, og oss voksne kunne nyte området, været, menneskene og maten på hvite benker langs selve kanalen. Har forsøkt å gjengi litt av «The Göta experience» i lenken i overskriften! Klikk dere inn og bestill et rom i dag! Medisin!
Medbragt mat og drikke er topp, men det var også mulig å ta seg en is eller noe godt å drikke på de mange små kafeene langs Göta kanal.

Reisedagbok, dag 3. Karlsborg

I Karlsborg, som også ligger ved Göta kanal, meldte vi oss på «Jakten på den försvunna guldreserven» som går hver dag på Karlsborgs festning! Dette var en opplevelse for både store og små. En må ha nærver av stål og gjerne en trygg hånd å holde i når en skal finne den forsvunne guldreserven. Etter gulljakten tok vi inn på det koselige hotellet «Idas brygga». Der fikk vi slappet litt av, før vi spiste en nydelig middag på samme sted. Ta gjerne turen innom Idas brygga for et bedre måltid med live musikk og mange hyggelige folk om du er i Karlsborg!
Tør DU bli med på skattejakten?

Reisedagbok, dag 4. Skövde

Dag fire og vi kjørte fra Karlsborg til Skövde! Skövde hadde faktisk Vidunderpappa tidligere hørt om da Vidunderpappas kjæreste og samboer hadde satt en smått utrolig verdensrekord på 12 timers ultraløp bare året i forveien! Veldig gøy å få mulighet til å selv besøke denne trivelige (og på denne Sverige-turen, den største) småbyen selv. Vi hadde fått billetter til Arena Skövde og gledde oss veldig til å forsøke både spennende sklier og en tur på spa! Det ble, natulirgvis, ikke tatt så alt for mange bilder inne på selve Arene Skövde, men skal forsøke å forklare opplevelsen her. Vi ble vist rundt på areanet av en hyggelig ansatt ved Arena Skövde som kunne vise og forklare det meste av sklier og et meget variert spa-område!