Vil bare opplyse om en meget god kampanje som går nå. Bruk hue! Mobbing på Internett og mobil handler ikke om digital teknikk, men om menneskelige holdninger. Kommunikasjon med barna om hvordan de har det på nettet er avgjørende i kampen mot digital mobbing.
Fra barnevakten.no :
«Hvordan forebygge digital mobbing
Foreldre har en unik mulighet til å forebygge at deres barn tar del i mobbing av andre via Internett og mobiltelefon. Her er noen fokusområder foreldre kan jobbe med for å redusere risikoen for å ta skade av å bli utsatt for mobbing, eller være involvert i å mobbe andre på sosiale medier.
Bygg en samtalende familie
Barn foretrekker å snakke med foreldrene sine fremfor andre voksne hvis de bekymrer seg for noe de opplever på Internett eller via mobiltelefoner. Ved å skape en kultur hjemme der foreldre og barn blir vant til å snakke med hverandre om personlige forhold, øker sjansen for at barnet vil ta opp forhold de uroer seg for på et tidlig stadium av mulige konflikter.
Frykt for straff og/eller restriksjoner er vanlige barrierer for å snakke med foreldre om bekymringer. Vær snar til å lytte og sen til å aksjonere dersom barnet ditt deler forhold som både kan være flaut og vanskelig.
Snakk med barnet om trygg og bevisst bruk av digitale medier
Gjennom dialog og felles refleksjon kan foreldre fremme bevisst mediebruk hos barnet, eksempelvis relatert til hva barnet velger å gjøre på nett eller via mobil, språkbruk, hvordan håndtere bilder, ryktespredning etc. Du finner mange forslag til samtalepunkter på Barnevaktens nettsider.
Ved å fremme bevisstheten på valg og ansvarlig adferd på sosiale medier, kan man redusere risikoen for at barnet mobber andre. Det kan også øke sjansen for at barnet sier fra til voksne i tilfeller der det er vitne til at andre mobbes.
Forbered barnet på mulige utfordringer
Ved å snakke sammen om mobbeproblematikk på nett og mobil, kan barnet bli bedre rustet til å møte mulige fremtidige utfordringer.
Det er også en reell mulighet for at et barn kan bli vitne til at andre utøver mobbing og/eller trakassering på sosiale medier. Derfor er det også nyttig å prate om hva man gjør dersom man blir tilskuer til mobbing.
Eksempel på aktuelle spørsmål mellom foreldre og barn/tenåringer:
• Hva er digital mobbing?
• Hva kan være årsakene til at noen velger å mobbe andre på sosiale medier?
• Hva gjør du hvis noen mobber deg på Internett eller mobiltelefon?
• Hva innebærer det å være en ”mobbe-tilskuer”?
• Hva gjør du hvis noen du kjenner blir mobbet på nett eller mobil?
• Hva gjør du hvis noen mobber deg?
• Hva gjør du hvis du selv har gjort noe mot andre via Internett eller mobiltelefon som du angrer på?
Snakk med barnet om hvordan lovverket fastsetter retningslinjer for oppførsel på sosiale medier
Kunnskap om retningslinjer og begrensninger som defineres av norsk lovgivning, kan hindre barnet fra å bryte regler. Kunnskap om loven kan bidra til å fremme positiv og ansvarlig adferd.
Eksempel på relevante samtalespørsmål:
Hva sier norsk lov om fenomener som;
• Å spre grove rykter om andre?
• Trakassering?
• Publisering bilder uten tillatelse?
• Sterke trusler?
• Identitetstyveri?
Bidra til å gi barnet god selvtillit
Barn og unge som har et positivt, sunt syn på seg selv, lærer å handle trygt og har en bedre forståelse av hvordan de kan hjelpe seg selv ut av vanskelige situasjoner. De tar andres angrep mindre personlig, og er vanligvis i stand til å ha en mer avslappet tilnærming til mobbing fra andre.
• Gi barnet anerkjennelse: «Jeg ser deg. Du tilhører…. Du har massevis av evner”.
• Fokuser på barnets positive sider og egenskaper, fremfor et ensidig fokus på negative sider: «Du er virkelig god til … Jeg liker måten du…”
• Våg å uttrykke din kjærlighet til barnet.
Utvikle barnets evne til medfølelse
Empati er en prosess der en person oppfatter hvordan andre opplever sin egen situasjon, og er i stand til å håndtere situasjonen på en omsorgsfull måte.
I en del tilfeller av negativ atferd/ytringer på sosiale medier kan barn si eller gjøre stygge ting uten å være bevisst på at deres handlinger kan skade andre. Ved å trene barnet opp til å sette seg inn i andres situasjon, kan man fremme positiv og ansvarlig adferd.
Å lære å respektere andre
Å lære å verdsette andre innebærer å kunne skille forholdet fra det rasjonelle. Dette innebærer å lære å trekke et skille mellom å like en person og se fakta om situasjonen mer objektivt.
Eksempel på relevante spørsmål å diskutere med barnet ditt:
• Hva betyr det å ta hensyn til andre?
• Hva er forskjellen mellom å «respektere» og «like» en annen person?
Gi positive tilbakemeldinger
Ved å gi barnet tilbakemelding med et positivt fortegn, kan foreldre korrigere atferd uten at barnet oppfatter tilbakemeldinger som kritikk. Korrigeringer og tilbakemeldinger som er godt ment, kan oppfattes på måter de ikke var tiltenkt: «Jeg liker det faktum at du ikke sladrer,» er eksempelvis ment som en positiv uttalelse, men er formulert med fokus på noe negativt: Sladder. Det kan være bedre å si «Jeg liker det faktum at du kan holde på hemmeligheter».
Løft frem hva du synes er bra, og unngå et ensidig fokus på atferd du vil korrigere.
Vær tidlig og tydelig
Dersom barn erfarer at mobbing og annen negativ atferd ovenfor andre ikke får konsekvenser for utøveren, kan barnet danne seg en oppfattelse av at denne type atferd er akseptabel, og at atferden faktisk kan gi mobberen fordeler som sosial status og makt over andre. Vær tidlig ute med å modellere ønsket adferd, vær rask til å korrigere uønsket adferd og vær tydelig på konsekvenser dersom man plager andre. Det reduserer risiko for at barnet begynner eller viderefører dette senere i oppveksten.»