Forsinket fly?

Hvert år reiser mange med fly, enten i forbindelse med jobb eller i forbindelse med den planlagte ferieturen. Flyturen går for det aller meste helt fint og en dukker opp på ankomststed når en skal, men hva med de gangene en blir forsinket eller i verste fall de gangene der flyavgangen blir avlyst? Alene på vei til et planlagt møte i en annen by, går det som regel fint å ordne seg på en eller annen måte, men de gangene hele familien er skadelidende er det vel få ting som er så stressende som å måtte ordne opp med flyselskap og mer eller mindre betjente informasjonskontor.


Jeg har personlig opplevd å måtte reise Europa rundt for å komme meg fra Barcelona til Bergen. Jeg skal ikke nevne flyselskapet jeg da brukte i denne artikkelen, men det ble et lite mareritt å komme seg hjem. Vi ble sendt fra flyplass til flyplass og det var meget mangelfullt med informasjon. Oppsummert var vi innom 3 ekstra flyplasser på vei hjem. Vi fikk en ekstra overnatting og jeg gikk glipp av en arbeidsdag.

En skulle gjerne tro at dette automatisk resulterte i en erstatningssak fra flyselskapet som vi reiste med, men der informasjonen var begrenset på flyplassene tidligere, var det ikke mangel på svar å få når vi la frem vår sak. Akkurat i vår sak var det flyplassen i Barcelona som var problemet og dessverre lite flyselskapet kunne gjøre til eller fra med. Dette svaret kom, selv om vi ble fortalt at det var flyproblemer som gjorde at vi satt 3 timer i en varm flymaskin på El Prat. Vi måtte gjerne klage ble det fortalt, men at behandlingstiden var så og så lang. Vi klagde, men fikk til svar 6 uker senere at avslaget tidligere gitt var riktig og at vi ikke kunne forvente å få penger for ulempene forsinkelsen medførte.

Det var da vi bestemte oss for å bruke et selskap som AirHelp. De sikrer forbrukerens rettigheter ved forsinket fly e.l og tar seg av all papirarbeid opp mot det flyselskapet som ikke har klart å levere de tjenester som er lovet i forkant.

En har faktisk som flypassasjer mange rettigheter som flyselskapene skal innrette seg etter. Problemet er at det er veldig lett for et flyselskap å avslå alle krav og tvinge forbrukeren inn i et skjema-mareritt der forbrukeren selv er ansvarlig for å levere de rette papirene med rette opplysninger til de rette instanser. Det er dette AirHelp.com kan hjelpe en med og i vårt tilfelle for snart 3 år siden ble vi tilkjent full erstatning, en erstatning vi kunne sett langt etter uten å ha fått hjelp.