2018 og fokus på aldersgrense
På oppfordring fra lokalavisen BA.no fikk jeg i oppdrag, som småbarnspappa, å skrive litt omkring dette med gaming for barn. Dette var for tre og et halvt år siden og resulterte i «Alle andre i klassen får lov til å spille dataspill!«.
Dette innlegget kom når Fortnite var nytt og uhyre populært blant selv de helt yngste gamerne i Norske hjem. Min vinkling var at anbefalt aldersgrense burde følges i spill generelt og i Fortnite kanskje spesielt.
Jeg skrev nok litt provoserende den gang og jeg husker at det ikke var kun positive tilbakemeldinger i avisen. Noen foreldre ble nok tråkket kraftig på tærne pga dårlig samvittighet. Noen reagerte nok ut ifra usikkerhet rundt hele temaet gaming. Noen hadde derimot noen meget gode argumenter for at deres barn fikk spille Fortnite, selv om de ikke var gammel nok. Disse argumentene kommer stadig frem igjen, også i dag!
2021 og aldersgrensen er kanskje ikke det viktigste?
Vi har vært gjennom en pandemi der mange har følt på både ensomhet og angst. Følelser en har klart å holde i sjakk ved å være sammen med andre har, for mange, tatt overhånd når en i lengre perioder har måttet sitte hjemme alene. Dette har satt sine spor for mange voksne og barn der ute.
Midt oppe i all elendigheten, har det flommet en digital bølge over landet. Barn har holdt kontakten med andre via video, de har jobbet med skole sammen digitalt, de har kunnet fulgt hverandre på sosiale media og de har funnet gleden i å game! Historiene har vært mange i aviser og på nett om barn og unge som har funnet stor trøst i å spille dataspill mot resten av verden. Gaming har vært en form for medisin og på mange måter en form for vaksinasjon. En vaksinasjon mot ensomhet og angst. Dette er suksesshistorier vi rett og slett ikke kan se bort ifra.
Jeg mener det er på høy tid nå at voksne får opp øynene for gaming. Vi må slutte å tro at all aktivitet på nett er negativ og at all gaming er bortkastet tid. Noen barn trenger dette i sitt liv, så er jo det beste at oss voksne besøker barna der de faktisk tilbringer tiden sin, på spillarenaen!
Jeg ville nok ikke valgt aldersgrense som innfallsvinkel om jeg skulle skrevet om barn og gaming i dag. Det er et for stort og viktig tema. Men kanskje den eksplosive veksten av barn på gamingarenaet danner grobunn for at produsentene selv velger å lage spill barn og unge kan spille sammen med foreldre? Det er virkelig lov å håpe. Et godt initiativ var f.eks når spillprodusenten Blizzard ga ut en barnevennlig utgave av klassikeren Starcraft.
Digitale arrangement for barn og unge
I høstferien har mange arrangementer funnet sted digitalt for å fremme gaming for barn og unge. Det har vært spillkonkurranser, det har vært webinar og en har kunnet truffet likesinnede på alle digitale plattformer. For å nevne noen arrangement, så har Prebz i høstferien frontet «Allgames» som har gått på Discord-kanalen «AldriAlene» i samarbeid med Playwell (nytt arrangement i romjulen) og Barnevakten har frontet sin «Spilluka – uka der voksne og barn spiller sammen«.
Veien videre
Det er en enormt stor digital stein som har begynt å rulle. Det skal noe til for noen stakkars foreldre å forsøke å stoppe denne. Jeg mener at vi ikke skal forsøke å stoppe utviklingen som er i ferd med å skje. Vi må ta kontroll over situasjonen ved å delta selv. Ta turen innom gutte- eller jenterommet i kveld og spør litt om hva gaming er for dem? Spør om de ønsker at en forelder skal være med på dette nye spennende arenaet. Hvem vet, kanskje dette blir en ny og spennende bro mellom to generasjoner?
Jeg for min del håper virkelig at det finnes plass, sammen med minsten, når han skal utforske spillverdenen.
Blåkors har mye godt stoff omkring dette å være en gamingforelder – besøk gjerne nettsiden deres for gode videoer, intervjuer etc om tema.